High Power Lasertherapie

Wat is High Power Lasertherapie?

High Power Lasertherapie is een techniek die met behulp van laserlicht (een zeer sterke lichtbundel) de zelfherstellende functie van het lichaam te stimuleert. Wanneer het licht op de pijnlijke plek aankomt, dan worden de energiecentrales van de cel gestimuleerd (de mitochondriën). Dit proces heet fotobiostimulatie. Doordat extra energie vrijkomt, is het weefsel beter in staat is om: ontstekingsreacties te remmen, het genezingsproces te stimuleren en pijn te verminderen. Ook worden de doorbloeding en het lymfesysteem gestimuleerd. Hierdoor komen er meer voedingsstoffen vrij en worden afvalstoffen makkelijker verwijderd. Wat u hiervan merkt is dat de pijn afneemt, de zwelling vermindert en de beweging (van het gewricht) toeneemt.

Binnen de fysiotherapie en pijnbestrijding wordt ook gebruikt gemaakt van Low Level Lasertherapie. Deze laser heeft echter een beperkte dieptewerking van enkele milimeters, en is niet krachtig genoeg voor de meeste problemen. FBL Fysiotherapie maakt gebruikt van een High Power Laser. Deze is gemaakt voor medische doeleinden. De High Power Laser komt tot ongeveer 5-7 centimeter diep en heeft een beter, langduriger en krachtiger effect dan de Low Level Laser.

FBL Fysiotherapie beschikt over een mobiel High Power laserapparaat. Hierdoor is deze techniek op elke locatie toepasbaar.

vrouw krijgt high power lasertherapie aan achillespees

Is de behandeling pijnlijk?

Behandeling met de High Power Laser is niet pijnlijk. De laser activeert herstelprocessen in het lichaam. Hierdoor verbeteren de doorbloeding en de activiteit van het lymfesysteem. Het warmt het lichaam op de plek van behandeling iets op. Dit kunt u voelen, maar het is geen onaangenaam gevoel.

Is de behandeling veilig?

Behandeling met de High Power Laser is veilig. Echter is het netvlies (van uw ogen) niet bestand tegen deze lichtbundel. Hiervoor krijgt u tijdens de behandeling een beschermende bril op. Uit voorzorg wordt de laser ook niet gebruikt in de buurt van een pacemaker, tumoren of bij de baarmoeder in geval van zwangerschap.

Door de High Power Laser neemt de pijn af, vermindert de zwelling en neemt de beweging toe. Toepassingen zijn onder meer hand- en voetartrose, hallux valgus, peesklachten maar ook wonden (zoals de diabetische voet).

Is High Power Lasertherapie voor mij een goede behandeling?

High Power Lasertherapie is één van de vele technieken die een fysiotherapeut kan inzetten om het lichaam aan te zetten tot herstel. FBL Fysiotherapie vindt het belangrijk om bij elke klacht de juiste techniek(-en) te kiezen. De overweging om High Power Lasertherapie in te zetten is groot bij de volgende klachten:

• Peesproblemen (zoals tennis- of golferselleboog, achillespees, hielspoor, schouderklachten, eerste fase van frozen shoulder, ziekte van Quervain (peesschede-ontsteking van de duim)
  • Als nabehandeling bij shockwavetherapie voor een nog beter resultaat (3)
  • Slijmbeursontstekingen
  • Gewrichtsontstekingen (zoals rheumatoïde artritis en artrose)
  • Neuropathieën (zoals Carpaal Tunnelsyndroom)
  • Bindweefselwoekeringen (zoals Dupuytren en Ledderhose)
  • Complex Regionaal Pijnsyndroom (CRPS)/posttraumatische dystrofie
  • Wondgenezing na operaties en bij de diabetische voet
  • Onduidelijke pijnklachten (pijn die niet op MRI of rontgenfoto te zien is)
  • Schimmelnagels (dit is echter geen indicatie voor fysiotherapie)

patiënt met tenniselleboog, potentiele klacht voor High Power Lasertherapie

Wat zijn de effecten van High Power Lasertherapie?

Er is veel klinisch onderzoek gedaan naar de effecten van lasertherapie.  De volgende positieve biologische effecten van High Power Lasertherapie zijn inmiddels gevonden:

1. Verminderen van pijn: het maakt zenuwen minder gevoelig en verhoogt de afgifte van natuurlijke pijnstillende stofjes (endorfines).
  2. Verminderen van ontstekingen: de kleinere aders en lymfevaten van het lichaam nemen in omvang toe. Hierdoor kunnen ontstekingen, zwellingen, kneuzingen en oedeem sneller afnemen.
  3. Bevorderen van wondgenezing: de huid en andere lichaamsweefsels bestaan ​​voornamelijk uit collageen. Lasertherapie stimuleert de productie van de bouwstenen hiervan. Daarom is het effectief bij het behandelen van open wonden, brandwonden alsmede de diabetische voet.
  4. Versnellen van weefselreparatie en celgroei: het stimuleert de energieproductie in cellen. Hierdoor kunnen de cellen beter voedingsstoffen opnemen en afvalproducten uitdrijven. Dit versnelt het herstel van huid, pezen, ligamenten en spieren.
  5. Stimuleren van de doorbloeding en lymfesysteem: het verhoogt de vorming van kleine bloedvaatjes en activeert het lymfesysteem. Meer bloedvaatjes zorgen ervoor dat bouwstoffen sneller worden aangevoerd en afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Hierdoor geneest u sneller. Een actief lymfesysteem zorgt ervoor dat oedeem en vocht sneller verdwijnen. Hierdoor neemt de pijn sneller af.
  6. Verminderen van littekenvorming en verklevingen: littekenweefsel vormt zich rond de plaats van de verwonding (snijworden, brandwonden, operaties, drukplekken). Als het genezingsproces versnelt, dan krijgt de vorming van littekenweefsel minder kans.
  7. Verbeteren van de zenuwfunctie: het stimuleert het herstel van zenuwcellen. Hierdoor nemen ook de symptomen die verband houden met zenuwbeschadiging (zoals scherpe pijn, gevoelloosheid, tintelingen en branden) sneller af.
  8. Stimuleren van triggerpoints: het is een effectief alternatief voor de behandeling van triggerpoints in de spieren. Door het stimuleren van deze triggerpoints gaat er voldoende energie naar deze plekken, waardoor spieren zich beter kunnen ontspannen.

Wilt u ook behandeld worden met High Power Lasertherapie?

Wilt u kijken of een behandeling met High Power Lasertherapie voor u werkt? Ook als uw klacht er niet bij staat, kunt u contact opnemen. Omdat de behandeling onderdeel is van een fysiotherapeutische behandeling, geleden de tarieven voor fysiotherapie. Hier vindt u een overzicht van de tarieven en de voorwaarden.

hand in de lucht met lichtjes als teken voor de High Power Lasertherapie (kracht van het licht)

Healing at the speed of light